1994-ben az UNESCO október 5-ét nevezte ki a Pedagógusok Világnapjának. Ezzel a döntéssel emléket állított az 1966-os kormányközi konferenciának, ami akkoriban nagy lépésnek számított a tanárok státuszának meghatározása szempontjából.
Az egyes országok esetében már más-más dátum a pedagógusnap, Magyarországon június első vasárnapja.
A Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében ebben az évben október 5-e az ajánlott időpont a Tanárok napjának megszervezésére. Idén már lassan természetessé válik, hogy ez is az online-térbe helyeződik át. Hiszen egészségvédelmi szempontból sem tehetjük meg, hogy kedvenc tanító néninket megöleljük. Gondolom, mindenki emlékezetében élénken él az első tanárának arca, mozdulatai, aki utat próbált mutatni az írás-olvasás-számolás Bermuda-háromszögében. Sajnos az én első igazi tanító nénimre már csak november elsején tudok megemlékezni egy mécsessel. A másik meghatározó személy pedagógusként az általános iskolai osztályfőnököm volt, akit innen is üdvözlök nagy tisztelettel, hiszen a magyar nyelv és irodalom, sőt a helyesírás szeretetét és fontosságát tanultam meg tőle!
Kijelenthetjük, hogy a tanárok meghatározó, személyiség-formáló munkát végeznek, igen nehéz körülmények között, hiszen gyermekként nem hallgatunk rájuk, elfelejtjük, amit mondanak, sőt még nem is szeretjük őket a házi feladatok számonkérése miatt… Pedig ők csak azt szeretnék, hogy okos, olvasni szerető felnőtteké váljunk!
Itt a múzeumban, múzeumpedagógusként abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy pedagógusoknak és gyermekeknek egyaránt szervezhetek programokat. (Igen, a 2020-as év nem erről szól most, de majd jövőre pótoljuk!) Az elmúlt években a Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében megrendezésre kerülhetett néhány Tanárok Napja.
Íme, néhány hangulatkép a programról:
A múzeumok egyik fő célkitűzése, hogy kiegészítse, színesítse, változatosabbá, szemléletesebbé tegye az iskolai oktatást. Egy-egy foglalkozás alkalmával rendszerezhetjük vagy elmélyíthetjük az iskolában hallott információkat. A Kazinczy Ferenc Múzeumra fokozottan igaz ez a kijelentés, hiszen területi múzeumként, vegyes gyűjteményi anyaggal rendelkezve segítséget nyújthatunk a magyar nyelv és irodalom, a történelem, a természettudomány és a képzőművészet terén is. Sőt helytörténeti tudásunkkal, néprajzi tárgyainkkal a hozzánk érkező helyiek identitásának erősítését is fel tudjuk vállalni.
Úgy gondolom, hogy a múzeumok és az iskolák egyaránt fontos feladata az információk hiteles átadása. Segítsük egymást ebben a munkában, hogy még eredményesebbek lehessünk! Keressük egymást, dolgozzunk ki együtt programokat, foglalkozásokat! És boldog pedagógus-világnapot kívánok!