Múzeumpedagógus zárt ajtók mögött ☹ / ☺ (1. hét)

Múzeumpedagógusként érdeklődő csoportok és főként gyermekek hiányában félkarú óriásnak érzem magam a múzeumban. Természetesen ez a feladatkör sokkal szerteágazóbb, sokrétűbb annál, minthogy most tétlenül üldögéljek az íróasztalomnál! Egy egyszerű hétköznapon a foglalkozások megtervezése, múzeumpedagógiai alapú, vagy közművelődési programok kiötlése, szervezése, kézműves anyagok előkészítése, pályázati projektek szakmai részének lebonyolítása, és úgy általában a múzeum mindennapi életében felmerülő feladatok végzése zajlik. Sokan azt gondolják, hogy ha hétfőn zárva a múzeum, a múzeumi dolgozók is otthon pihennek. Ez nem így van! Mi akkor is munkálkodunk, hogy változatos programokkal, kiállításokkal várhassuk az érdeklődőket. Kemény háttérmunka nélkül sokkal szegényesebb lenne a múzeumi élet.

Visszatérve a jelen helyzet rendkívüliségére: személy szerint úgy gondolom, hogy ezt is egyfajta lehetőségként kell megélnünk. A zárva tartó múzeum lehetőséget ad nekünk, múzeumi dolgozóknak, hogy új távlati programokat dolgozzunk ki, változatos netes felületekkel adjunk lehetőséget, hogy az érdeklődők az otthonaikban egy kényelmes fotelben ülve olvashassák, nézhessék a múzeum anyagait. Én, mint múzeumpedagógus új foglalkozástervek kidolgozásába kezdtem, hogy amikor újra kinyitunk, még változatosabb és élménydúsabb programokon vehessenek részt a csoportok. Ahhoz, hogy hiteles ismeretszerző foglalkozásokat tudjak kidolgozni, sokat olvasok, egyrészt pedagógiai szakanyagokat, másrészt ismeretterjesztő írásokat, illetve bármilyen olyan anyagot, amellyel izgalmasabbá, érdekesebbé tehetek egy programot. Vagyis ezt a „zártabb” vagy mondhatjuk úgy is, hogy „bezárkózottabb” és kicsit ijesztő időszakot felhasználhatjuk arra, hogy átgondoljunk, átértékeljünk, töltődjünk… Miért élnénk át borzasztó dologként, hogy nem ajánlatos naponta kétszer boltba mennünk? Most időt és alkalmat kaptunk arra, hogy olvassunk régóta halasztgatott regényeket. Nagyokat sétáljunk kettesben a természetben. Több időt beszélgessünk a családunkkal. Megbeszéljük közös filmélményeinket, olvasmányainkat.

A Beporzók napjához kapcsolódóan a méhek számomra rejtélyes világáról kezdtem olvasni. Piotr Socha: Méhek, Stephanie Bruneau: Méhek, mézek nagykönyve és Maja Lunde: A méhek története mind felkerült az olvasott könyveim listájára. Egyik kolléganőm szintén említette egy blogbejegyzésében Gerald Durrell úgynevezett Korfu-trilógiáját. Mi családilag kezdtük el nézni az ebből a három kötetből készült Durrellék című filmsorozatot. Zseniálisan szórakoztató, ugyanakkor felkeltette az érdeklődésünket a főszereplő Gerald Durrell iránt, hogy elolvassuk a film alapjául szolgáló könyveket is. Ha már a természet a téma, elengedhetetlen, hogy a sokat emlegetett darwinizmust is megismerjem, tehát hozzáláttam A fajok eredete című írásmű áttanulmányozásához. Szóval a kapkodás és rettegés helyett lássuk meg mindenben a lehetőséget, hogy az adott helyzetet hogyan tudjuk a magunk és a köz javára fordítani!

Kipróbálhatunk olyan otthon is végezhető tevékenységeket, amikre eddig csak gondolni tudtunk idő hiányában. Olvashatunk érdekes és tartalmas blogbejegyzéseket, ezáltal inspirálódhatunk is, mit és hogyan változtassunk a mindennapi életünkben. Terveket készíthetünk az egészségesebb és tevékenyebb jövőbeni életmódunkra vonatkozóan. Az elmélet után most jöjjön egy kis „gyakorlat”! Március lévén már felfedezhettük a tavasz első jeleit. Most, hogy több időt töltünk a lakásunkban, akár díszíthetjük is a környezetünket néhány színes pillangóval. Nem kell hozzá más, csak színeslap, ruhacsipesz, olló és ragasztó. Fogjunk is hozzá! Az alábbi fotók segítséget nyújtanak, hogyan követik egymást a lépések. Akinek sikerült lepkéket készítenie, kérem, mutassa meg bátran a múzeum facebook-oldalán, hogyan díszíti vele lakását! (Ha esetleg nem egészen követhető a lepke-készítés folyamat – mert lássuk be, élőben jobban be tudnám mutatni –, rá lehet keresni az internetet úgy, hogy lepke origami.)

A Lepke origami hajtogatásának menete

Kapcsolódó bejegyzések

Szólj hozzá